Pai en al zijn avonturen - Reisverslag uit Ban Pa Kham, Thailand van Lisa, Daniek en Reno - WaarBenJij.nu Pai en al zijn avonturen - Reisverslag uit Ban Pa Kham, Thailand van Lisa, Daniek en Reno - WaarBenJij.nu

Pai en al zijn avonturen

Door: Daniek

Blijf op de hoogte en volg Lisa, Daniek en Reno

28 Juli 2016 | Thailand, Ban Pa Kham

We stappen uit de bus en komen aan in een door hippie overheersend stadje in een prachtige omgeving, genaamd Pai. Lopend naar ons hostel komen we Aubrey tegen, een Amerikaanse die al 2 jaar aan het reizen is en die we hebben ontmoet bij onze trekking in de jungle van Chiang Mai. We besluiten in de avond een drankje met haar te gaan doen.

Aankomend bij ons hostel 'The most famous pai circus hostel' besluiten we eerst wat te eten. Het begint ineens enorm te regenen dus gaan we nog maar even Zweeds pesten. Reno's kwaliteiten stellen ons wederom teleur, dus besluiten we het eens over een andere boeg te gooien; we gaan bluf pokeren. Dit trekt de aandacht van twee Nederlandse jongens, Kevin en Alex. Ze voegen zich bij ons en na meerdere rondjes van onbegrip vanuit Reno zijn kant, houdt hij het voor gezien. Kevin en Alex moeten om kwart over drie de bus hebben en wij besluiten mee te lopen om Pai verder te verkennen. De sfeer van het stadje bevalt ons enorm goed en we hebben het naar ons zin. We besluiten voor de eerst keer deze reis een massage te nemen. We vragen om een normale massage, maar na een paar minuten verteld een andere klant in de salon dat we waarschijnlijk een Thaise massage krijgen. Haar letterlijk woorden zijn: 'I think you are having a Thai massage guys, good luck this is just the beginning'. Uiteindelijk lukt het ons om te ontspannen en lopen we herboren de massage-salon uit. We besluiten wat te eten in een enorm druk restaurantje en verbazen ons over de hoeveelheid Nederlanders die hier zijn. In deze verbazing vraagt een Nederlands meisje of ze bij ons mag komen zitten. Ze heet Irina en eet op een wel heel ingenieuze manier haar curry met garnalen. Aubrey voegt zich bij ons en Irina besluit na haar curry weer haar eigen plan te trekken. We gaan in een grappige bar wat drinken en beschilderen onszelf met fluoriserende verf. Ineens ziet Reno een bekende lopen. Het blijken Joost en een vriend van hem te zijn. We gaan met z'n allen naar de 'don't cry' bar, omdat deze nog tot laat open is. Na een heerlijke lange, leuke avond belanden we uitgeput in bed.

We worden redelijk zwaar wakker, maar na een heerlijk ontbijtje huren we scooters en gaan we de omgeving van Pai verkennen. We stoppen op ieder plekje wat er mooi uitziet en zo komen we langs watervallen, gevaarlijke stijle weggetjes naar uitkijkpunten, hot springs en een prachtige witte buddha in de bergen. Kortom een super dag, die we afsluiten na een falafel plate bij de sunset van de Pai canyon. Na een douche in het hostel besluiten we nog wat rond te gaan lopen. Ineens zien we Danique en Pepijn bij een eet kraampje staan, na wat gepraat op straat gaan we met z'n allen nog een drankje doen en sluiten zo de perfecte dag af.

Na een slapeloze nacht, door een of andere gek die schreeuwend over het terrein heen rende en mensen die in onze dorm opzoek gingen naar een tas, worden we een beetje gaar wakker. Eerst nog even een korte scooter tocht en daarna eens de opties voor de volgende dag verkennen. In eerste instantie willen we erg graag naar chiang rai, dit blijkt alleen heel erg duur te zijn dus besluiten we om naar Mao Hong Son te gaan. We boeken de bus en een hostel en chillen wat in een restaurantje. Om de dag toch nog een interessant tintje te geven besluiten we om een Thaise kookcursus te gaan doen op een redelijk primitieve plek. We worden om 5 uur opgehaald bij ons hostel en gaan eerst naar de markt om wat uitleg te krijgen over lokale groente en fruit. Daarna gaan we aan de slag en beginnen met de groene curry. Leuk om zo te leren over de ingrediënten en de smaak ervan te herkennen in het gerecht. Hierna maken we de vulling voor de spring rolls, die we vervolgens moeten laten afkoelen. Inmiddels al redelijk gevuld maken we de fried rice with vegetables and tofu die heerlijk smaakt. Ondertussen zitten we eigenlijk al tot over onze oren vol, maar hebben nog pad Thai, sticky Rice with mango en spring Rolls te gaan. Het maken van al het eten is erg leuk, maar het is zo ontzettend veel dat lies en ik met enorme maagpijn, al boerend afscheid nemen van de vriendelijke Thaise kokkin. We moeten eerst echt een paar rondjes lopen, voordat we kunnen praten of kunnen nadenken over het vervolg van onze planning. Na een tijdje gaat het wel weer wat beter en besluiten we om nog even een drankje te gaan doen met Aubrey. Uiteindelijk blijken we toch best moe en breien we er een eind aan rond middernacht.

Helaas blijkt de Thaise kookkunst van onszelf toch iets minder dan we hadden gehoopt, zowel lies als reen worden enorm ziek. De nacht hangt van rennen naar de wc aan elkaar en de volgende ochtend is het nog niks beter. Helaas zijn beiden te ziek om een bus te nemen dus cancelen we ons plan en blijven nog een dagje in Pai. We gaan naar een iets luxer hostel, om in een private room met airco een beetje uit te kunnen zieken. Beiden slapen de hele dag en ik kom af en toe eventjes checken om cola, ORS of droge koekjes te voeren. Alles wordt maar met moeite binnen gehouden. Ik besluit om even bus tickets voor morgen te gaan boeken, we willen namelijk nog steeds erg graag naar Mao Hong Son. Het dondert al de hele dag, maar ik denk dat ik vast wel op tijd terug zal zijn voordat het los barst. Nou nee niet dus, de regen valt met bakken naar beneden en het waait ook nog eens enorm. Eenmaal bij het busstation aangekomen ligt de stroom van heel Pai eruit. Er blijkt een enorme boom op de stroomdraden te zijn gevallen tijdens de heftige regenbui. Helemaal verregend kom ik weer terug aan bij de kamer. We slapen nog wat en besluiten dan te proberen wat te gaan eten en nogmaals bustickets te halen. De stroom ligt er nog steeds uit en van eten wordt ons lies ook niet echt vrolijk, ziek zwak en misselijk lopen we weer snel terug naar de kamer. Reen en ik gaan nog op zoek naar droge rijst, maar in plaats van het vinden van fatsoenlijk voedsel zak ik tot en met mijn knieën in de modder waardoor ik mijn slipper verlies. Kortom echt een dag om nooit meer te vergeten.

Als we wakker worden begint Reen weer met zingen, maar is ons Lies nog steeds een beetje stil. We besluiten toch maar om
een bus naar Mao Hong Son te boeken, omdat we ook wel een beetje klaar zijn met Pai. De eerst volgende bus die we kunnen nemen is helaas pas om 14.30 dus we vertoeven nog wat in een restaurantje om een beetje in een rustig tempo de dag door te gaan.

Groetjes van de drie musketiers!

• 28 Juli 2016 - 08:54

Gerard/Marian:

Het lijkt af en toe wel een Nederlands onder onsje:)

vrienden voor het leven:)
    Laat je niet uit het veld slaan door een buikgriepje, veel plezier nog.

Gerard/Marian

• 28 Juli 2016 - 09:31

Marionette:

Ha 3 dappere musketiers, via de Ehrismannen app was ik al op de hoogte van jullie belevenissen en gezondheidstoestand. Het verhaal in zijn geheel geeft nog een beter beeld van jullie wel en wee. gelukkig gaat het weer een beetje met de gezondheid. Mao Hong Son wacht op jullie zoals mijn ontbijtje nu.

• 29 Juli 2016 - 11:11

Opa Enoma:

hallo avonturiers,
    wij vallen van de ene verbazing in de andere,dan bij juul en dan weer bij jullie,maar ook weer heel verschillend.maar ook prachtig dat wij er zo van kunnen genieten,hier is alles oke vooral met Opa.
    lieverds geniet verder van alles .groetjes en een dikke kus van OPA enOMA.