Het oude centrum van Sukho-Thai - Reisverslag uit Sukhothai, Thailand van Lisa, Daniek en Reno - WaarBenJij.nu Het oude centrum van Sukho-Thai - Reisverslag uit Sukhothai, Thailand van Lisa, Daniek en Reno - WaarBenJij.nu

Het oude centrum van Sukho-Thai

Door: Daniek

Blijf op de hoogte en volg Lisa, Daniek en Reno

19 Juli 2016 | Thailand, Sukhothai

S'ochtends vroeg om 6 uur staat de wekker, vandaag gaan we met de bus van Ayuthaya naar Sukho-Thai. Om kwart voor zeven staan we bij de bushalte, maar accepterend dat in het Thaise leven tijd niet perse een prioriteit heeft, komt de bus om half 9 aanrijden. Yes! We zijn onderweg, althans dat denken we. Na ongeveer 10 minuten drukt de buschauffeur op de rem en rijden we zonder te weten waarom het hele eind weer terug alleen dan nu achteruit. Een misselijkmakend begin, maar uiteindelijk komen we 2 uur later dan gepland toch aan in Sukho-Thai.

Daar aangekomen staan de tuk-tuk's ons op te wachten om een rit naar het centrum aan te bieden. De prijs kan ons niet erg veel meer schelen want moe, bezweet en toe aan eten willen we zo snel mogelijk bij ons hostel zijn. Daar aankomend worden we naar een kamer verwezen, die stinkt, intens heet is en geen ramen heeft. Oke, enigszins verwende Hollanders maar we kiezen toch voor een upgrade met airco voor pak hem beet 3 euro meer. We nemen de fiets naar het nieuwe centrum, eten daar wat en verkennen het stadje. Al rondlopend komen we langs een lokaal marktje waar zowel bloemen als kleding als verswaren worden verkocht. De geur van vis, vlees en fruit komt ons tegemoet en met een hand voor de mond weten we niet hoe snel we weer naar buiten moeten komen. Wat lamballend lopen we langs verroeste fitness ala speelplaats apparatuur. Waar natuurlijk weer op een Amsterdams accent een aantal leuke kiekjes en video's worden opgenomen. Helaas is het op de filmpjes niet te zien, maar we worden meerdere malen met grote ogen en open mond aangestaard, wat ons een vreemd gevoel geeft. We besluiten bij het hostel wat te gaan eten en een spelletjes avond te doen. Het begint met Zweeds pesten, Reno te eigenwijs om te luisteren naar lies en mijn advies blijkt er het minst goed in te zijn. Echter als we overstappen op poolen blijkt ons reentje een pro en hebben lies en ik nog het een en ander te leren. Redelijk op tijd duiken we ons bedje in, want de volgende ochtend willen we vroeg op weg naar het oude centrum.

We hebben een wat langzame ochtend, maar dit maakt uiteindelijk niet veel uit omdat we een bus later naar chiang mai nemen dan we aanvankelijk voor ogen hadden. We hebben nu lekker ruim de tijd tot 5 uur om het oude stadscentrum te verkennen. Met een lokale soort van vergrote tuk-tuk bus rijden we er voor 30 baht naartoe. Aangekomen huren we een fiets om het park goed te kunnen verkennen. Wauw! Allen zijn we onder de indruk van de schoonheid van zowel het park, als het water, de kleuren van het gras en de ruïne tempels zelf. Na een paar uur te hebben gefietst, besluiten we om even uit de brandende zon te gaan en een hapje te gaan eten. We genieten van een heerlijke rode curry en luisteren op de achtergrond naar een krijsende Thaise mevrouw die met een nasale stem naar iedere toerist 'welcome, welcome, sawadika' roept. Na dit feestmaal nemen we de lokale bus weer terug naar het nieuwe centrum. We spelen nog wat spelletjes in het hostel en vermaken onszelf zo, wachtend tot het 5 uur is en we naar de bushalte kunnen. Dit maal is de bus prima op tijd en komen we na 5 uurtjes komen aan op het busstation in Chiang mai. Eventjes wachten op het taxi busje naar langshan boutique hotel. We wisten dat het wat luxer zou zijn, maar zijn erg aangenaam verrast. Nu heerlijk slapen en morgen chiang mai verkennen.

Groetjes van slieska, reen en danidollaz

• 19 Juli 2016 - 21:43

Mama En Oma:

Lieverds,
    Oma en ik lezen voor het eerst jullie reisverslagen. Wat leuk om zowel van Juul en Philippe als van jullie (bijna) gedetailleerd te kunnen mee genieten. En wat bijzonder om Daniek weer herenigd te zien met Lisa en Reno. in korte tijd lijken jullie al volledig ondergedompeld in een andere cultuur. Wij snappen na een dagje Zeelandstrand dat de hitte te veel kan zijn want met temperaturen boven de 30 graden is een zeewind noodzakelijk om in de zon te kunnen zitten in Nederland. in afwachting van alle verdere avonturen alle liefs van ons. xxxx

• 22 Juli 2016 - 22:12

Anita Van Gestel:

het is er echt mooi daar geniet er nog van